Páginas

jueves, 22 de noviembre de 2012

Els mapes conceptuals


Què és un mapa conceptual? Com s'ha de realitzar? Com s'aplica en l'alumnat? Doncs bé, es tracta d'organitzar la informació (conceptes) i relacionar-la. És un recurs molt útil, així podem connectar diferents idees principals i extreure el més important d'un tema. 

Aquest ha de tenir les següents característiques:
- No ha de repetir conceptes.
- Ha d'utilitzar connectors. (verbs)
- Els conceptes han d'estar disposats per ordre d'importància.
- Ha de tenir impacte visual.
- S'ha de triar i identificar els conceptes més importants, per tal de poder resumir el que es vol tractar.

Un cop dit això, veiem com es poden aplicar en l'alumnat. Primer es proposa una tema a tractar, seguidament s'ha de cercar paraules relacionades amb aquest. Un cap ja realitzada aquesta activitat, s'ha de escollir les paraules més rellevants i ordenar-les per orde jeràrquic. És molt important tenir clar que és un concepte i com utilitzar els connectors.

Nosaltres a classe hem fet un exemple amb el programa MyCmaps  i el resultat ha estat aquest: 


A partir del text realitza un mapa conceptual.


"El Dinar de Nadal
Per Nadal tota la família es reuneix a casa l'avia Maria, ella fa el dinar per a tots i aquest normalment consisteix en una escudella, un plat de carn i també neules i torrons de postres. Com que l'Àvia ja es gran, normalment l'ajuden els seus dos fills en Joan i el Marc.
En el dinar coincideixo amb les meves cosines i els meus cosins: La Maria, la Paula, en Genís i l'Eduard que són fills del meu oncle Marc. Cal dir que és un moment entranyable en el que parlem de totes les coses que ens han passat al llarg de l'any ja que ells no viuen a Barcelona com jo sinó que viuen a NewYork. Com sempre en arribar als postres en Genís fa el típic número amb els torrons d'Alacant i fa veure que se li trenca una dent. tothom riu menys la seva mare que pensa en el que costa el dentista.
La meva germana, la Maria també ve al dinar, i aquest any ho fa amb el seu fil, en Ramon, que no menja ni escudella ni carn ja que encara té 3 mesos.
El dinar comença puntualment a les dues del migdia i  acaba sempre a la mateixa hora, a les 5 de la tarda."





Les principals  dificultats amb les que m'he trobat han estat:
- Trobar connectors apropiats. 
- Organització de l'espai.
- Trobar idees principals i ordenació d'aquestes.
- Utilització del programa.

No hay comentarios:

Publicar un comentario